وجود يك نهاد اجتماعي اقليت افغان در اروپا٬ يك ضرورت مبرم
بصير دهزاد بصير دهزاد

همايش نمايندگان نهادهاي اجتماعي و فرهنگي افغاني بعضي از كشورهاي اتحاديه اروپا در شهر ويانا مرکزاتريش كه بتاريخ 18ماه مارچ سال روان صورت پذيرفت٬ انصافا محصول زحمات و تلاش هاي قابل قدر تعدادی افراد و مسوولين بعضي از نهاد هاي اجتماعي افغاني بود. تدارك چنين همايش بخاطرسازماندهي امورات مقدماتي تشكيل يك نهاد اجتماعي وفرهنگي واحد اروپايي٬ نقش نهادهاي اجتماعي و فرهنگي افغاني در اتريش بخصوص زحمات قابل قدر محترمان هر يك برادران محسن زاده٬ غوث مير و تاج محمد فعال را برجسته ميسازد.شايسته ارج فراوان است كه نمايندگان اشتراك كننده با درك اين مساله كه موجوديت چنين يك نهاد مدافع حقوق و ازاديهاي اجتماعي٬ حقوق پناهنده گي٬ كلتوري و فرهنگي اقليت افغان در اروپا به يك ضرورت كنوني مبدل گرديده است٬ با استدلال هاي معقو ل و مدلل با هم به موافقت رسيدند. از نظر نويسنده اين يك قدم اغازين بود كه در ذات خود در هاي نظريات٬ جروبحث هاي سازنده وتعميري را باز ساخته و همه را٬ از افراد مستقل و غير وابسته تا گروها وحلقات اجتماعي و سياسي٬ كلتوري وفرهنگي٬ از مردان تا زنان و جوانان ٬ صاحبان تخصص و ساير آزادانديشان ٬ به ابراز نظر و پيشنهادات سازنده فرا ميخواند. در نهايت امر بايد اين نهاد يك سازمان كاملا غير وابسته و خارج از تعلقات مختلفه سياسي٬ مذهبي٬ وساير ذوق ها و علايق (افغاني) باشد٬ اما حمايت و پشتيباني انان از چنين يك نهاد افعاني اروپايي يك ضرورت مبرم است. زيرا چنين يك نهاد گرهگاه منافع٬خواست ها و اميال مشروع و قانوني افغانان در سطح اروپا ٬صرف نظر از علايق فوق الذكرانان خواهد بود. با افاده ديگر٬ گذار مستدل و منطقي از ((منتظرم و ميبينم كي چه خواهد كرد)) به (( بايد ببينم چه كرده ميتوانم)) ميتواند ماهيت و سمت دهي اين كانون افغاني را در يك مسير واقعي همگاني قرار دهد. هدف از اعلاميه اين همايش كه در سايت هاي مختلفه انترنتي افغاني به نشر رسيده است در واقعيت امر اين است كه همه و همه با تمام ازادي و احترام به ازادي نظريات ديگران ٬ كميسيون تدارك را در تسويد يك اساسنامه و برنامه منطبق با خواست ها و نياز هاي افغانان و در محدوده اجازت هاي قانوني همياري نمايند. در فرصت دست داشته ( الي چهار ماه آينده) ميتوانند همه نهاد هاي اجتماعي ٬ كلتوري و فرهنگي در كشور هاي مختلفه اروپايي بهترين ها و شايسته ترين ها و با اعتمادترين هاي شان را بخاطر سهمگيري مسوولانه در يك جمع آمد وسيع آينده انتخاب و پيشكش نمايند. علاوتآ در اين فرصت دست داشته بايد به ابراز نظريات در مورد ساختار تشكيلاتي٬ اهداف عمومي و زمينه هاي تبديل اين نهاد به يك سازمان واقعي همگاني افغاني٬ پرداخت. بخاطر اساسگذاري اين اتحاديه بحيث يك نهاد بااعتماد و قابل پذيرش براي همه اعم از نهاد هاي اجتماعي٬ سياسي٬ كلتوري ٬فرهنگي و افراد غير وابسته پيشنهاد هاي ذيل بحيث نقاط نظر نويسنده ارايه ميگردد:

 1. سازمانها و نهاد هاي سياسي و كلتوري و فرهنگي موجود در كشور هاي مختلفه اروپايي طي ابراز پشتيباني نقاط نظر تكميلي و پيشنهادي شان را با وضاحت كامل ٬فشرده و جزوار ارايه نمايند. يكي از سايت هاي انترنتي ( در حال حاضر سايت انجمن كلتوري افغان اتريش) مسووليت جمع آوري كليه نظريات را به عهده بگيرد.

2. نظريات عميق و تيوريك در قالب مقاله ها پيرامون شيوه هاي تشكيل و اهداف عمومي يك نهاد اجتماعي ممكن است نظريات عملي و پركتيكي را كه اصل هدف است٬ تحت تآثير منفي قرار بدهد و جرو بحث هاي جدلي را به ميدان بكشاند.

 3. از نظر بنده كوشش شود تشكيل اين نهاد (افغاني) واقعآ به يك حلقه قابل اعتماد همه تبديل شود نه به يك وسيله رقابت ها٬ كشمكش هاي سياسي٬ مليتي و زباني. و يا سنگر تبليغات و كوبيدن هاي نا ميمون .

 4. اين نهاد را بگذاريد يك قدم ازمايش باشد در ايجاد پيوندها ٬ا اعتماد هاي متقابل٬ احترام و قبول حق داشتن ذوق ها و سليقه هاي سياسي و اجتماعي كه در نهايت امرصاحبان اين ذوق ها و سليقه ها در عمل ثابت نمايند كه انان در مسايل عمومي و همگاني توانايي انرا دارند كه در تفاهم و در يك خط واحد در حمايت يكديگر قرار بگيرندو بخاطر حمايت از حقوق مهاجر افغان و ساير منافع مشروع اقليت افغان در اروپا مسايل ذوقي و سليقوي شان را كنار بگذارند.

5. تمام سايت هاي انترنتي افغاني كه ناشر افكارو منافع سازمانها و نهاد هاي سياسي٬ اجتماعي ٬ كلتوري و فرهنگي افغاني در ممالك اروپايي ميباشند٬ بايد با احساس افغاني و دفاع مشروع از تمام حقوق مجوز و قانوني اقليت افغان در اروپا٬ مساله ايجاد يك نهاد همگاني افغاني را وسيعآ انعكاس داده و نقش خود را در انعكاس وسيع پيشنهادات و نظريات افغانان ايفا نمايند.

 با احترامات فايقه

هالند

 

 


March 27th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي